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FREITAS, Ana Augusta Ferreira de; HEINECK, Luiz Fernando Mahlmann. Linhas de pesquisa no estudo do comportamento do consumidor: da mobilidade residencial à avaliação pós-ocupação. Ambiente Construído, Porto Alegre, v. 3, n. 1, p. 25-3, jan./mar. 2003.
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Resumo

O objetivo principal deste trabalho é explorar a literatura teórica sobre o comportamento do consumidor no mercado habitacional, através da apresentação de estudos nacionais e internacionais com vista à ampliação das linhas de pesquisa nesta área no país. A revisão da literatura nacional mostra que os esforços no país têm se desenvolvido essencialmente na área de pesquisa de mercado e avaliação pós-ocupação, enquanto a literatura internacional engloba um maior número de assuntos como: mobilidade residencial, busca de uma habitação, escolha da condição de propriedade e modelos de escolha de imóveis. O paralelo entre a literatura internacional e nacional visa aumentar o espectro de pesquisas nesta área no país.

Abstract

This paper aims at expanding the theoretical background on marketing research in construction. Literature review shows that national efforts are focused just on market research and post-occupancy evaluation, while international literature provides a wide range of examples on residential mobility, housing search, housing tenure, housing preferences, housing choice models and housing satisfaction. A diagram is proposed depicting how potential clients took decisions about their housing careers, starting with mobility triggers and ending with post-occupancy satisfaction. Drawing a parallel review on international and national literature on the issue will help to redirect and foster research on housing by the Brazilian academic community, increasing the range of methodologies that might be used, deepening statistical resources and understanding behavioral attitudes of potential clients in relation to their present and desired dwelling.
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