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PRADO, Eduardo Parente; PELLEGRINO NETO, Januário; SOUSA, José Luiz Antunes de Oliveira. Utilização da mecânica da fratura para avaliação de pilares de concreto fissurados. In: CONGRESSO INTERNACIONAL SOBRE O COMPORTAMENTO DE ESTRUTURAS DANIFICADAS, 2., 2000, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro, 2000.
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Resumo

A estrutura analisada neste artigo consiste em um pilar de concreto armado de seção maciça, do trecho elevado da Linha 1-Azul (linha Norte-Sul), entre as estações Santana e Armênia do metrô da capital paulista. Cada pilar possui quatro consolos, cada um dos quais apoia uma viga longitudinal de sustentação do tabuleiro da via. Entre as vigas e o consolo do pilar existe, por sua vez, um aparelho de apoio de elastômero fretado.

Abstract

This paper encompasses the use of Fracture Mechanics in the assessment of the structural integrity of reinforced concrete elements, along with the procedures usually employed with the same aim. To illustrate this, one presents the case of a bridge column in the city of São Paulo, which exhibited an exaggerated crack pattern. Initially the observed abnormalities are described and their causes are discussed. Then, the numerical analyses performed in FRANC2DL and FRANC3D are presented. These software packages employ Fracture Mechanics concepts. The objective of these analyses was to verify the cracking path as well as to predict the future development of the crack trajectory. Finally one discusses the procedures of the processes of rehabilitation and strengthening of such structure.
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